[pic=5_1259407180.jpg][pic=5_1259407154.jpg][pic=5_1259407127.jpg][pic=5_1259407100.jpg][pic=5_1259407075.jpg][pic=5_1259407043.jpg][pic=5_1259407018.jpg][pic=5_1259406984.jpg][pic=5_1259406939.jpg][pic=5_1259406894.jpg][pic=5_1259406722.jpg][pic=5_1259406695.jpg][pic=5_1259406667.jpg][pic=5_1259406621.jpg][pic=5_1259406595.jpg][pic=5_1259406569.jpg][pic=5_1259406525.jpg][pic=5_1259406499.jpg]Sinds zaterdagmorgen zijn werknemers en ingenieurs van de firma Stadsbader bezig met het aanbrengen van de fietsersbrug over het kanaal Herentals-Bocholt. Ondanks de felle regen was er toch heel wat belangstelling voor het hijsen van de brug en het neerlaten op de brugpijlers. Twee grote hijskranen van de firma Sarens houden de 108 meter lange brug in een houdgreep. Probleem bij een eerste poging was dat ze niet direct paste. Er kwam wat slijp- en laswerk aan te pas vooraleer een tweede poging kon ondernomen worden. De brug moest dan ook even opnieuw worden opgehesen. Projectleider Nicolas Cooreman van de firma Stadsbader vindt dat alle omstandigheden in acht genomen het werk goed vlot. Nicolas Cooreman: "Het is inderdaad millimeterwerk. Het ophijsen van de brug vanop het wegdek was de moeilijkste klus. De twee kranen die naast het kanaal staan opgesteld worden net dan het zwaarst belast. Het neerlaten van de brug gebeurt daarna minitieus. Het resultaat moet natuurlijk passen, liefst van de eerste keer."Normaal is het hijsen van zulke fietsersbrug een ingewikkeldere klus. Cooreman: "Hier hadden we het geluk dat de brug klaar lag op het wegdek vlakbij. Meestal is er zoveel ruimte niet."